“לרדת מן הגדר”
שלושה צעדים קריטיים
בדרך מתחביב לעסק
קורס אינטרנטי קצר וממוקד
עם ד”ר מארק זלוצ’ין
בשנים האחרונות יצא לי לעבוד עם הרבה בעלי עסקים – בעיקר בתחום האימון והטיפול – ובכל התקופה הזאת חקרתי את השאלה:
מהו ההבדל שעושה את כל ההבדל?
מה קובע האם מישהו באמת יצליח להגשים את עצמו – גם מבחינה עסקית וגם מבחינה מקצועית?
למה יש אנשים סופר-מוכשרים שהעסק שלהם מדשדש, ויש אחרים – אולי מוכשרים פחות – אבל מצליחים הרבה יותר?
וממש לאחרונה הצלחתי לשים על זה את אצבע:
ההבדל הקריטי הוא האם אנחנו מתייחסים למה שאנחנו עושים בתור תחביב או בתור עסק.
ואני רוצה להדגיש כאן משהו חשוב:
זה בכלל לא קשור לוותק שלנו בתחום, לניסיון ואפילו ליכולת המקצועית שלנו!
אנחנו יכולים להיות מאוד וותיקים במה שאנחנו עושים – אבל עדיין, ברמה עמוקה יותר, להתייחס לזה בתור תחביב.
ואנחנו יכולים להיות יחסית חדשים בתחום, אבל להתייחס לזה כאל עסק במלוא מובן המילה.
וכמובן, בהשוואה הזאת בין תחביב לעסק אין שום שיפוט ערכי – תחביב הוא לא “פחות טוב” מעסק – הוא פשוט משהו אחר.
ואם אנחנו בוחרים במודע שעיסוק מסוים יישאר בשבילנו תחביב – זאת בחירה לגיטימית לגמרי.
אבל אם זה לא עובד לנו, אם אנחנו רוצים שהדבר הזה יהווה חלק מרכזי יותר בחיים שלנו וגם יהפוך למקור פרנסה, אנחנו חייבים “שינוי פאזה”.
עכשיו, מה זה אומר בתכלס?
ישנם שלושה מחסומים קריטיים שמפרידים בין תחביב לעסק:
המחסום הראשון – אולי הכי ברור וגם הכי טעון – הוא הכסף
- הרבה מאוד אנשים מרגישים לא בנוח עם הכסף, ובמצב כזה טבעי שנעדיף להישאר במשבצת התחביב, שבה הכסף הוא פשוט לא חלק מן המשוואה.
- אחד המורים שלי אף הרחיק לכת עד כדי כך שהיה אומר “מבחינתי, מקצוען הוא מי שמתפרנס ממה שהוא עושה”.
אני חייב להגיד שבעיניי זאת הגדרה צרה מדי – הרי בכל תחום ישנם כאלה שבחיים לא היינו קוראים להם מקצוענים, גם אם הם מצליחים להרוויח הרבה מאוד כסף. אבל בכל זאת יש גרעין של אמת בהגדרה הזאת – הכסף הוא אמנם לא תנאי מספיק, אבל הוא בהחלט תנאי הכרחי למקצוענות.
המחסום השני הוא הלקוחות
- בהרבה מובנים, תחביב הוא עניין קצת אנוכי – אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים בשביל הכיף שלנו, בלי שום מחויבות ברורה לאף אחד.
- אבל בעסק אנחנו כבר לא לבד, אנחנו יוצרים מערכת יחסים עם קבוצה של אנשים אחרים שבאמת זקוקים למה שאנחנו יכולים לתת.
- וכמובן, אי-אפשר לבנות את מערכת היחסים הזאת כל עוד אנחנו לא יודעים:
מי הם בכלל האנשים הללו? למה הם זקוקים בדיוק? למה שירצו לעבוד דווקא איתי?
אצל רובנו, לפחות בתחילת דרכנו העסקית, אין עדיין תשובה ברורה לשאלות הללו, אבל המעבר מתחביב לעסק לא יכול להתרחש כל עוד לא התחלנו לחקור אותן ברצינות. - וכשאנחנו מתחילים להיות מחויבים ללקוחות שלנו, לצרכים שלהם ולתוצאות שהם רוצים לקבל – אנחנו מתחילים לגדול לא רק מבחינה עסקית, אלא גם מבחינה מקצועית פרופר.
והמחסום השלישי – הכי סמוי, ולכן אולי גם קצת מפתיע – הוא האיזון הנכון בין נתינה וקבלה
- לרבים מאיתנו – במיוחד למי שעוסק במקצועות האימון והטיפול – הרבה יותר קל לתת מאשר לקבל. ואז יש נטייה – לרוב לא מודעת – להשאיר את העיסוק שלנו בתור תחביב, כי שם אנחנו ממילא מצפים לקבל הרבה מעבר להנאה מעיסוק עצמו.
- אבל ברגע שזה הופך לעסק, כללי המשחק משתנים, וזה מפסיק להיות עשייה לשם עשייה, או משחק של נתינה חד-צדדית. אבל כל עוד יש לנו קושי לקבל, יש סיכוי גדול שנמנע – שוב, בדרך כלל באופן לא מודע – ממצבים שבהם אנחנו מקבלים משהו. ואני מדבר כאן לא רק על קבלת כסף, אלא גם קבלת פרגון של לקוחות, ידע, תמיכה, הפניות וכו’
עכשיו, לפני כמה חודשים שלחתי שאלון לכל הקוראים שלי, על מנת להבין טוב יותר את האתגרים שלהם בעסק.
וכשעברתי על השאלונים, נדהמתי לגלות עד כמה שלושת המחסומים הללו אחראים על רוב הקשיים שאנשים סיפרו עליהם.
ולכן החלטתי אז – באופן קצת ספונטני – לקיים קורס אינטרנטי קצר וממוקד – כדי לתת לכם כלים להתמודדות אפקטיבית עם שלושת המחסומים הללו.
המחזור הראשון של הקורס התקיים בפברואר והנה רק שתים מן התגובות שקיבלתי אחרי הקורס:
” נהיה לי הרבה יותר קל לדבר על הכסף – שזה המון מבחינתי…”
לילית ברקני
“קשה לי להאמין ,אבל מאז התהליך שעברתי אצלך בקורס, בסדנה ובשיחה האישית אני מרגישה שינוי בהתפתחות של העסק שלי.
רק בשבוע האחרון פנו אליי שלושה לקוחות חדשים, וגם קיבלתי במתנה מקרוב משפחה בניית אתר אינטרנט לעסק.
וכל השינויים האלו – בלי שום פעולה שיווקית, אלא רק מתוך התכווננות והתמקדות”
לילך תבור
ולאור התגובות המדהימות הללו, החלטתי לפתוח מחזור נוסף של הקורס שיתקיים במשך 4 שבועות בימי א’ החל מ-27 למרץ.
- בשלושת הוובינרים הראשונים נעשה עבודת עומק עם כל אחד מבין שלושת המחסומים, ואז בוובינר הרביעי נראה איך הכול מתחבר ביחד – כולל נושאים פרקטים כמו שיווק, מכירות, הפרדה ברורה בין העסק לבעל העסק וכו’
- הוובינרים יתקיימו בין השעות 20:00 לבין 21:30, ואחרי כל מפגש וירטואלי כזה תישלח גם ההקלטה שלו (וידיאו+אודיו).
- בצורה כזאת, גם אם אין באפשרותך להשתתף בשידור חי, תהיה לך אפשרות לצפות בהקלטת ההרצאה בזמן שהכי נוח לך באופן אישי.
- כמו כן, עם הרשמתך לקורס תיפתח לך גישה לקבוצה סגורה בפייסבוק שתשמש
“מרחב אימון וירטואלי”, שבה אפשר יהיה לשאול אותי כל שאלה ולהיות איתי בקשר שוטף במהלך הקורס וגם במשך חודשיים מסיומו.
- בצורה כזאת יהיה לך מספיק זמן ליישם בשטח את כל מה שלמדנו, ולקבל ממני עזרה אם מתעוררת שאלות או אתגרים אל צפויים.
עכשיו, יש עוד נושא שיש לו השפעה עצומה על ההצלחה העסקית שלנו שאי-אפשר לעבוד עליו “בשלט רחוק” – והוא הנושא של “נראות”.
מדובר בנושא טעון רגשית שיש לו ביטוי לא רק ברובד העסקי פרופר, אלא בכל אינטראקציה שלנו עם העולם – ובגלל המטענים הרגשיים הרבים שקשורים אליו, הדרך הכי טובה לטפל בזה היא דרך מפגש פיזי.
ולכן, החלטתי גם להעניק לכל משתתפי הקורס האינטרנטי בונוס מיוחד – השתתפות בסדנה
“למה לא רואים אותי?!”
בסדנה הזאת ניעזר בכלים של קונסטלציה מערכתית, כדי לזהות ולהתחיל לשחרר את אותן “החומות הבלתי נראות” במפרידות ביננו לבין הלקוחות שלנו, כדי שנוכל סוף-סוף להופיע בגודל הטבעי שלנו ובאמת לחלוק את המתנה שלנו עם העולם.
אפשר לבחור בין שני מועדים של הסדנה:
- ב-17 למרץ במרכז “שביט” ברמת-גן,
- ב-22 למרץ במתחם “הסוכה” בבנימינה.
להלן רק שלוש מבין התגובות הרבות שקיבלתי אחרי סדנאות הקונסטלציה שהעברתי לאחרונה:
“אהבתי את תשומת הלב שהוקדשה לכל אחת, את העבודה עם השכל, הרגש והגוף בו זמנית. את העדינות מצד אחד לצד האתגור שעשית לכל אחת מאיתנו…
זה היה קצר ממוקד מאד עמוק חווייתי ונוגע ! “
נילי דור האלה
“ידעתי שיהיה מעניין ומועיל, אבל לא הבנתי עד כמה זה יהיה מדויק וחד עבורי.
תודה לך על הדיוק והסבלנות והיכולת לראות את הדברים בדיוק מושלם
כמו ‘טיל מונחה’…”אורנה שידלובסקי
“יצאתי עם תחושת הקלה עצומה וכמה וכמה הבנות לגמרי חדשות שנוצרו במהלך התהליך.
ממש מומלץ לכל מי שעומד בפרשת דרכים מקצועית, ולמי שאיבד את דרכו בג’ונגל של שיווק העסק…”
קלבדיה לבנידוב
מהם הנושאים הספציפיים שנעבוד עליהם בקורס?
- האם אנחנו בכלל יודעים מהם היחסים האמיתיים ביננו לבין הכסף?
- כסף וארכיטיפים (כולל הפן הגברי והפן הנשי של הכסף)
- שני תהליכים פשוטים ומאוד אפקטיביים לשחרור המטענים הרגשיים שחוסמים אותנו בעסק
- אנחנו ולקוחות – מי יותר זקוק למי?
- שתי דרכים – מנוגדות אחת לשנייה – לזהות קהל לקוחות אידיאלי
- כיצד העסק יכול להפוך לתהליך ריפוי עצמי הכי טוב בשבילנו?
- הקשר בין הדינמיקה המשפחתית לבין הדפוסים והפחדים שלנו בעסק
- ארבע סוגים של נתינה וקבלה, כפי שהם באים לידי ביטוי בעשייה העסקית
- למה רוב האנשים שונאים שיווק ומכירות, ואיך זה קשור לשלושת המחסומים?
נ.ב. כמו כל הקורסים האינטרנטיים שלי, גם הקורס הזה מגובה באחריות מוחלטת לשלושה חודשים – בלי תנאים ובלי אותיות קטנות.
|
הוסף תגובה